Na de lunch werd het programma voortgezet met drie heel verschillende, interessante lezingen:
• Change – Bulgaarse grafiek in veranderende tijden door Maria Kapteijns
• De rol van de drukpers in het Freinetonderwijs door Marijke Wiederholdt
• Rembrandt en zijn etstechnieken door Ad Stijnman
De lezing van Ad Stijnman bestond uit twee onderdelen. Eerst werd gekeken naar de prenten van Rembrandt. Aan de hand van details werd uitgelegd welke materialen en technieken hij waarschijnlijk heeft gebruikt. Recepten van zijn tijdgenoten voor etsgronden en zuren maakten dat verder duidelijk. Vervolgens werd de masterclass etstechnieken van Rembrandt besproken, die Stijnman gaf in het kader van het project Mastering Rembrandt. In de daaropvolgende levendige discussie – die ook nog tijdens de borrel doorging – bleek het tijdsverschil van vier eeuwen weg te vallen. Het ging over prenten maken, over materiaal en techniek, en inspiratie. Daar kan je als graficus en kunsthistoricus weer mee vooruit.
Het symposium werd afgerond met een netwerkborrel in de foyer.